Kanehsatà:ke: Canadian Colonial Aporias

Authors

  • Stephen W Koptie Six Nations of the Grand River

DOI:

https://doi.org/10.18740/S4GC7N

Keywords:

Derrida, Aporias, Kahswenhtha (Two Row Wampum), Kanesatàke, Indigenous inquiry

Abstract

This paper presents a reflective topical narrative following the research of Irihapeti Ramsden (2003), an Ngai Tahupotiki (Maori) nursing instructor of Aotearoa (New Zealand). It is a reflection on the nature of Indigenous inquiry, or what Irihapeti Ramsden recognized as an often melancholic journey of self-discovery. It has been a continuous struggle for Indigenous scholars to understand how, where, and why the injustices of colonization reduced Indigenous peoples to dependent remnants of the self-reliant and independent nations our stories remember. By connecting ideas like Jacques Derrida’s work on Aporias to the intentionality of the Kahswenhtha (Two Row Wampum), my hope is to contextualize one unresolved injustice, the Kanehsatà:ke (Oka) conflict. The symbolism of the Two Row Wampum addresses the possible but also the impossible of a new brotherhood between colonial Canada and its Indigenous peoples. Reconciliation will only be possible when Canada honours Indigenous resistance, resentment and rebellion against European myths of prerogative power. Our ancestors sacrificed a great deal, and we must wipe our tears and open our eyes, listen deeply, clear our throats and raise our voices to bear witness to our ancestors’ prayers for enduring hope, liberty and peace. Cette contribution présente un récit réflexif contemporain, dans la lignée des recherches de Irihapeti Ramsden, un formateur Ngai Tahupotiki (Maori) des infirmiers de Aotearoa (la Nouvelle Zélande). C’est une réflexion sur la nature de l’introspection Autochtone ou ce que Irihapeti Ramsden a reconnu comme le voyage, souvent mélancolique, de la découverte de soi. C’est une lutte continue pour les chercheurs Autochtones de comprendre comment, où, et pourquoi les injustices de la colonisation ont réduit les peuples Autochtones à des résidus dépendants des nations autonomes dont nos histoires se souviennent. En faisant le lien entre des travaux comme ceux de Jacques Derrida sur Aporias et l’intentionnalité du Kahswenhtha (Two Row Wampum), mon espoir est de mettre en contexte une injustice non résolue, le conflit de Kanehsatà:ke (Oka). Le symbolisme de Two Row Wampum interroge la possibilité mais aussi l’impossibilité d’une nouvelle fraternité entre le Canada colonial et ses peuples Autochtones. La réconciliation ne serait possible qu’à condition que le Canada rende honneur à la résistance, au ressentiment et à la rébellion des Autochtones contre les mythes européens de l’état d’exception. Nos ancêtres ont fait beaucoup de sacrifices et nous devons essuyer nos larmes et ouvrir nos yeux, écouter profondément, éclaircir et élever nos voix afin de témoigner des prières de nos ancêtres pour l’espoir, la liberté et la paix perpétuelle.

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Published

2010-05-29