Marxism’s ‘Communicative Crisis’?
Mapping Debates over Leninist Print-Media Practices
in the 20th Century

Herbert F. Pimlott ~ Wilfrid Laurier University

Résumé

En dépit du peu d’attention porté par les chercheurs a la « crise de communication » du
marxisme, c’est un sujet d’inquiétude qui fut continuellement étudié, débattu et négocié au
cours du XXe siecle par les chefs du parti, les intellectuels et les militants. Ces enjeux
tournaient autour de trois questions : la premiere, le mode principal de communication
écrite, le journal du parti; la seconde, la spécialisation de la production, en particulier le
role des auteurs et journalistes; et la troisieme, la recherche d’un style d’écriture et de
rhétorique populaires, qui plairait au grand public. Cet essai retrace la « crise de
communication » du marxisme au cours du XXe siecle en prenant, comme point de départ
d’une analyse historique des échecs et des succes de la praxie politique marxiste, 1’étude
des points de rencontre clés entre les controverses concernant la bonne approche et les
pratiques de communication écrite de cette praxie.

Abstract

Despite the scholarly neglect of Marxism’s ‘communicative crisis’, it was a topic of
concern that was addressed, debated and negotiated over by party leaders, intellectuals and
activists on a continuous basis throughout the 20th century. These concerns revolved
around three areas: first, the primary means of print communication, the party paper;
second, the specialization of production, particularly around the role of writers and
journalists; and third, the search for a popular rhetoric and writing style, which would
appeal to the general public. This paper maps out the ‘communicative crisis’ of Marxism
in the 20th century through an examination of key intersections of disputes over the correct
approach to its practices of print communication, as a starting point for an historical
analysis of the failures and successes of Marxist political praxis.

Newspapers, pamphlets and leaflets perform a necessary work of propaganda,
agitation and organization. Not a single mass movement in any at all civilized
country can dispense with a journalistic apparatus (Lenin, 1970: 120).

57



58

Marxism’s ‘Communicative Crisis'?
Mapping Debates over Leninist Print-Media Practices in the 20th Century

Introduction

The history of radical working class movements of the 19th and 20th centuries in Europe
and North America has always been intimately connected to print media and radical
journalists and pamphleteers.' Although extensive scholarly and activist literatures exist on
the problems and potential, and the successes and failures of Marxist philosophy, ideology,
political strategy and parties during the 20th century, one key area central to Marxist®
organization and political strategy that has been largely overlooked by scholars, despite its
importance to the success of any political movement, is communication (Aune, 1994;
Swartz, 1998; Williamson, 2002). Despite the scholarly neglect, however, the importance
of communication was noted by leading Marxists, such as V.I. Lenin and Leon Trotsky.

This article maps out the ‘communicative crisis’ in 20th century Marxism as it was
characterized implicitly and explicitly in debates and articles by party leaders, intellectuals
and activists. These debates revolved around the ‘correct’ approach in each of three areas:
first, the primary means of communication, the party paper; second, the role of
professional journalists; and third, language and writing style. This paper will focus
primarily upon the debates as played out in the UK during the 20th century. These debates
over Marxist print-media practices, therefore, remain critical to thinking through the
means of disseminating radical ideas to the public.

Although Communists and socialists have attempted to make use of the latest
communication technologies since the Bolshevik revolution (e.g. Bolsheviks used film to
reach workers and peasants in the 1920s; Marxist uses of the internet in the 1990s), print
communication practices remain fundamental to a radical transformation of society for at
least three important reasons (e.g. Atton, 2002; Downing, 1984; 2001; Mattelart and
Siegelaub, 1979; 1983). First, the characteristics of print media, especially newspapers,
pamphlets and periodicals, are superior to oral and broadcast media in developing
sustained arguments over time that unravel ruling myths and reveal systemic realities, and
promote a new vision of society and political praxis (e.g. Clark and Ivanic, 1997; Small,
1982). Second, print media have historically been more accessible to those with limited
financial means and professional expertise than other media; print has traditionally had
greater portability and flexibility than broadcast and digital technologies and print can be
referred to, re-examined and studied at one’s leisure more readily than broadcast media.
Third, print media are an integral part of Marxist political organizations because
publications disseminate ideas and publicize programs and actions: without print media, it
would be virtually impossible to sustain the party and compete over ideas and for
members.

' I would like to acknowledge that part of this research was made possible by a grant from Wilfrid
Laurier University Operating Funds and the Social Science and Humanities Research Council
(Canada) Institutional Grant.

* In this article, the terms ‘Marxism’ and ‘Communism’ are used interchangeably, referring primarily

to political organizations that have, or have claimed to have, adopted the ideology and praxis of
‘Marxism-Leninism’.



Marxism’s ‘Communicative Crisis'?
Mapping Debates over Leninist Print-Media Practices in the 20th Century

It is also important to note that virtually every Communist Part (CP), regardless of its size,
resources and membership base, published three primary types of publications (Pimlott,
2000: 22-31). The first type was the party paper, which is similar to a newspaper in style,
design and format. This is usually the one publication that remained the primary focus for
party activists because it was the most public face of the party.’ The second was the ‘party
review’, for which formats varied, from mimeographed newsletters to magazines; it was
addressed primarily to an internal party audience with in-depth coverage of party matters.
The ‘theoretical journal’ was the third primary type; it was closer to an academic journal
in format, audience and writing style, and was oriented towards intellectual discussions of
Marxist theory and developing the party line on various issues.

The Party Paper

The Bolshevik or Leninist model of the press draws upon Lenin’s ideas of (clandestine)
political organization and strategy, and the experience of the party papers, Iskra and
Pravda. From Bolshevism’s beginnings in 1903, the party paper was seen as integral to
Marxist political organization and strategy: Lenin’s most famous pamphlet, What is to be
Done?, is as much an argument for a ‘revolutionary paper’ as it is about anything else
(Harman, 1984: 5). The party paper is central to the conception of the vanguard political
party as a ‘collective organizer.’

A newspaper is not only a collective propagandist and a collective agitator, it is
also a collective organiser. In this respect it may be compared to the scaffolding
erected round a building under construction... The organisation which forms
[a]round this newspaper will be ready for everything, from upholding the
banner, the prestige and the continuity of the party in periods of acute
revolutionary depression to preparing for the nationwide armed insurrection
(Lenin cited in Harman, 1984: 5).

It puts the paper at the core of its political strategy, where the paper’s roles as (collective)
agitator, propagandist, and organizer are at the centre of party efforts to disseminate its
ideas, build the party, and, ultimately, organize the working class into a revolutionary
movement with the vanguard party at its head (Bambery, 1996; Socialist Workers Party,
2002). This conception of the role of ‘collective organizer’ is equally that of ‘collective
communicator’; as it reaches out to internal and external audiences, the paper’s primary
function is not ‘as adjunct to the building of an organization per se, but as an integral part
in the constitution of that organisation’ (Sparks, 1985: 142-143). Party and paper are
inseparable.

This conception of the paper was codified into the Communist International’s (CI) thesis
on party organization, which includes the sub-section on the Communist paper: Section
VI, ‘On the Party Press.’ It reiterates the need to constantly work ‘to develop and improve’

* One exception was Marxism Today, the Communist Part of Great Britain’s theoretical journal, during
the 1980s (Pimlott, 2000).

59



60

Marxism’s ‘Communicative Crisis'?
Mapping Debates over Leninist Print-Media Practices in the 20th Century

the paper, while recognizing the need to maintain its complete autonomy from capitalist
institutions, such as advertisers; it also made it clear that all who worked on the paper,
whether typesetters, secretaries or journalists, had to be party members (Communist
International, 1979: 251, 252).

It should be noted here the differences between agitation and propaganda accentuate
different audiences and their respective demands, and therefore, the need for different
communicative practices. Agitators carry out party work primarily using the spoken word,
albeit with supporting leaflets to hand out, to spread a few ideas amongst thousands of
workers, with the paper providing the agitators with background material (information,
commentary, analysis, news) (Downing, 2001: 68). Propaganda, on the other hand, is the
long-term process of educating the more political and militant workers, and relies on the
paper informing and sustaining them by providing the ‘correct’ interpretations of events,
and drawing the links between seemingly discrete subjects, such as culture and the
economy; the paper provides the ‘ideological glue that will join up the disparate struggles
of workers’, which is meant to win them over to the party (Protz, 1979: 91; Downing,
2001: 68).

From this division between agitation and propaganda, both of which the party paper is
meant to sustain, there is a fundamental division amongst Marxists over which audience
the Communist press should target, that the lack of finances intensified (e.g. Allen, 1985;
Hubert, 1988; Sparks, 1985). Should the paper address the most politicized workers (i.e.
the vanguard) or a broader, but less politicized, general public? This dichotomy has never
been fully resolved, despite the implications for editorial content, writing style and
selection of journalists.

These questions affected the publications of the Communist Party of Great Britain (CPGB)
from the party’s inception in 1920, particularly during periods of social and industrial
unrest. Workers’ Weekly, which had replaced The Communist (1920-22) as the CPGB’s
paper, experienced rapid growth in circulation after Rajani Palme Dutt, a leading
theoretician with close ties to the Comintern, took over as editor in 1923: increasing from
19,000 to 51,000 in just eight weeks (Macfarlane, 1966: 83). This growth in the circulation
was a reflection of the CPGB’s growing support amongst the working class amidst
increasing industrial strife in the lead-up to the 1926 General Strike: Workers’ Weekly
circulation reached 80,000 by August 1926. However, one year later, its successor,
Workers’ Life,* dropped by 25 percent to 60,000; alongside a similar decline in workplace
papers from 74 to 54, during the downturn in industrial struggles in the 18 months after
the 1926 General Strike (Macfarlane, 1966: 178). As the party’s fortunes declined, so did
the paper’s sales.

* A libel suit bankrupted Workers’ Weekly in January 1927 (Macfarlane, 1966: 178).



Marxism’s ‘Communicative Crisis'?
Mapping Debates over Leninist Print-Media Practices in the 20th Century

The development of the ‘Class-against-Class’ policy or ‘Third Period’ of the Communist
International, 1928-34, where socialists and social democrats were seen as class enemies
and labelled ‘social fascists,” saw a further decline in the sales of party literature. By July
1929, for example, only months before the Wall Street stock market crash and the start of
the Great Depression, Workers’ Life’s weekly circulation had dropped to 27,500
(Macfarlane, 1966: 234). Despite the inauspicious situation of a deepening depression,
mass unemployment, the CPGB’s isolation from the Left, and the Trades Union Congress’
loss of control of the Daily Herald (the labour movement’s only daily paper), the party
pessimists lost the argument against launching the CPGB’s first daily newspaper
(Richards, 1997: 2, 136-139; Rust, 1949: 10). Yet, the Daily Worker’s role remained
subject to dispute: debates raged over which events, issues and ideas to cover and how.
Should the paper focus on a narrow area of political and industrial struggles, forming a
communications link for party members and sympathetic trade unionists? Or should the
paper aim at reaching a wider audience and, therefore, provide a variety of news besides
political issues and party debates?

The debates sparked by these types of questions increased in intensity during periods of
political crisis, which was exacerbated by and contributed to the decline in circulation and
party membership (e.g. Allen, 1985; Macfarlane, 1966; Morgan, 1995; Sparks, 1985). For
example, the Daily Worker’s circulation rose as it began adopting a more ‘popular’
approach by the mid-1930s, with the shift to the CP’s Popular Front policy. While both
party and paper suffered as a result of the Nazi-Soviet, Non-Aggression Pact of 1939, after
the German invasion of the USSR in 1941, their fortunes changed considerably: the Daily
Worker relaunched in 1942, after having been proscribed for two years and its circulation
increased to over 100,000 in the latter years of World War II, eventually peaking at
120,000 in 1949, shortly after the Cold War had begun in earnest (Morgan, 1995: 151,
152).

Disputes at The Daily Worker recurred over whether its direction should be more openly
agitational or propagandist, which would help determine whether to include such elements
of the capitalist press that appealed to the working class, such as sports and betting. Such
discussions were never fully resolved and continued to exercise editorial staff, party
leaders and the rank-and-file. In July 1956, one month after Nikita Khrushchev’s ‘secret
speech,” an internal report pointed to two ‘extreme’ views of The Daily Worker. One
wanted it to be a ‘more pronouncedly party paper’, reflecting the party’s actions more and
containing ‘more fundamental theoretical articles,” and only within such a context could
the language be simplified (Hutt, 1956: 1). The other, reflecting a majority opinion, wanted
to remake the paper along the lines of the popular press, using the ‘most exciting and
attractive items of news’ and in an attractive layout to reach a broader audience; also, space
for political items would be reduced, while retaining a ‘sound core of Communist politics’

61



62

Marxism’s ‘Communicative Crisis'?
Mapping Debates over Leninist Print-Media Practices in the 20th Century

(Hutt, 1956: 1). It was necessary, however, to try and achieve a balance between non-
political news and professional techniques, and retaining the Daily Worker’s core message
of class struggle when attempting to appeal to a broader public. ‘We must simplify, lighten,
humanise and picturise [sic]’, editorial staff were urged, ‘but in doing so must realise that
we can only do so in relation to a given political content’ (Hutt, 1956: 1). With the loss of
one-quarter plus of party membership after 1956, reaching a broader public became
critical to the long-term success of the Daily Worker.

In 1966, disputes over changing the Daily Worker’s name again led to an intense debate
amongst party supporters, including discussion about its role and writing style. George
Allen Hutt, a leading newspaper designer of international repute, and an editor and
journalist, who had worked on the paper almost continuously from its third month of
publication and forgone a career with the mainstream media, brought up his retirement
date to leave the Daily Worker before its name was changed (Hutt, 1966). The name
change to the Morning Star was seen as a means to broaden its appeal, although circulation
would continue to decline over the long term.

During the upturn in industrial militancy and social unrest in the UK in the early to mid-
1970s, Socialist Worker, the weekly paper of the British Trotskyist Socialist Workers’
Party (SWP), which was the only party that had begun to rival the CPGB’s dominant
position on the far left, was subject to two intense debates over the paper’s focus and
audience, which led to internal splits and resignations of editorial staff (Allen, 1985). A
former editor of Socialist Worker, Roger Protz, asked: ‘Do you aim for a mass readership
or do you concentrate on a smaller audience of more experienced people in the labour
movement who demand more than just hand-me-down clichés?’ (Protz, 1979: 92). Simple
slogans, such as ‘the-miners-are-fighting-for-all-of-us,” do not connect with the intended
or target audience, but are connected to a particular view of the paper’s audience (Protz,
1979: 92). This difference in views of the target audience is what led to the 1973-74
dispute at Socialist Worker between those who argued for writing for a broader, but less
politicized audience and those who argued for writing for a narrower but more class
conscious, politically-engaged readership. This latter audience demanded longer, more in-
depth articles, critical analysis and good writing than the expectations of a more general
audience which would be closer to the shorter, less complex, more agitational articles.
Protz argued that socialist papers have to concentrate on reaching more experienced and
politicized workers and on providing material that can be used by activists when putting
forward the party’s position in the workplace (Protz, 1979: 92-93).



Marxism’s ‘Communicative Crisis'?
Mapping Debates over Leninist Print-Media Practices in the 20th Century

Professionals and Proletarians

Parliamentarism is one form of activity, journalism is another. The content of
both can be communist and it should be communist if those engaged in both
spheres are real Communists, are real members of a proletarian party (Lenin,
1970: 120-121).

Unlike more recent ideas about the ‘self-managed’ model or the prefigurative politics of
alternative media, the Bolshevik model of media benefits from clear power structures and
a division of labour (Pimlott, 2000: 9-12). The paper is run according to the principles of
‘democratic centralism’ where party members, in theory, exercise control. The paper must
not operate as if it were a separate, autonomous newspaper, as the capitalist press purports
to do, because of the integral relation between the party’s aims and the paper’s form and
content. However, relationships between party, paper and member-readers could become
tense during periods of internal political crises, especially if communications from one
part of the party, the dissenting group for example, was excluded from or marginalized in
the party press: e.g. 1956 crisis (e.g. Isserman, 1987: 14-25; MacEwen, 1991: 179-193;
Thompson, 1992: 104).

The choice of editor of the party paper is obviously a critical one because of the close
relationship between party and paper in the Bolshevik model. The editor of the Daily
Worker was always someone selected more for party-political nous than journalistic skill,
and was invariably closely allied to the party leadership (Hutt, 1949: 1-2; Morgan, 1995:
144, 150).

One of the first theorists of Communist press practices, Adalbert Fogarasi, argued against
employing ‘communist journalists’ because having learned their professional newspaper
techniques working for the capitalist press, they may inadvertently pass on ‘capitalist
ideology’ through their writing, editing and other skills because such specialized
techniques acquired from a capitalist institution correspond ‘to the capitalist social order’
and, therefore, reflect and communicate its values (Fogarasi, 1979: 152).° Although
Communist organizations in the West had to rely on ‘technical experts’ in journalism, just
as the Soviets, for example, had to rely on US engineers to help with their hydro-electric
projects, there was a concern that there was a greater chance of capitalist ideology being
disseminated through Communist media than through industrial goods (e.g. Dutt, 1929;
1932; Fogarasi, 1979).

A leading exponent of this position was Rajani Palme Dutt, who was highly critical of
professional journalists and argued against introducing their techniques into party

* This is a key critique in alternative media debates over whether adopting certain aspects of capitalist
organization ultimately subverts radical aims or whether aspects of the capitalist marketplace can be
used to disseminate radical ideas (e.g. Atton, 2002; Downing, 1984; 2001; Khiabany, 2000; Landry et
al., 1985; Pimlott, 2000; 2004).

63



64

Marxism’s ‘Communicative Crisis'?
Mapping Debates over Leninist Print-Media Practices in the 20th Century

publications (Macfarlane, 1966: 83; Dutt, 1932). As the Daily Worker began its third year
with substantial debt and limited circulation, a public debate ensued between Dutt and the
London Communist Print Group’s (LCPG) Chairman (Rust, 1949: 18-25). The LCPG
included party members who were journalists, sub-editors and printers in Fleet Street and
offered free professional advice to the Daily Worker, despite criticisms by some CPGB
officials (Chairman, 1932; Dutt, 1932). The LCPG’s Chairman argued that the Daily
Worker needed to adopt professional journalistic techniques to reproduce Fleet Street’s
efficiency and it could do so without capitalist ideological influence (Chairman, 1932:
249). The Chairman provided examples such as poor sub-editing skills which meant that
minor news items were often filling small spaces where ‘general news’, more skillfully
sub-edited, should have been (Chairman, 1932: 249). This riposte raised questions about
the need for professional newspaper techniques to compete successfully for the allegiance
of working class readers.

The debates around the Daily Worker between 1929 and 1932 pointed to a clear division
between two fundamentally different understandings of the best way to reach the working
class through the paper. On one side were those CPGB members who thought that
adopting the writing styles, editorial content and layout of the leading tabloids, such as the
Daily Express, would be bringing ‘capitalist dope’ into the workers’ paper (e.g. Dutt, 1929;
1932). On the other side were those who felt that the Daily Worker should adopt those
elements of working class culture that appealed to the readers and that they should not
have to read about struggle and strife on every page (Chairman, 1932; Cohen, 1932). Even
Harry Pollitt, General Secretary, 1929-56, argued for the inclusion of those aspects of
mainstream tabloid content and practices in the Daily Worker, including the suggestion that
they incorporate racing tips, for which the paper subsequently became famous after a
successful run at picking winners (though complaints arose when ‘Cayton’ had a bad run)
(Morgan, 1995: 154).

Fogarasi argued that the Communist press should be written by ‘party members who can
write’ because they were Communists first and therefore unlikely to have been
contaminated ‘unknowingly’ by the professional ideology of journalism (Fogarasi, 1979:
152-153). While he recognized the need for ‘qualified party members [to] specialize in
press activity’, Fogarasi also stressed that all Communist editors and writers should also
engage in party work outside their press activities to prevent reification and because
professional techniques could have a negative impact on staff, removing them from
engaging with crucial political issues as activists (Fogarasi, 1979: 152-153). Editors
should have an in-depth political education, especially in economics, that would enable
them ‘to take a genuine Marxist position on all major questions’; which would ensure that
editorial content would communicate more than simple generalities about ‘capitalist
exploitation, profiteering, speculation, etc.” (Fogarasi, 1979: 153).



Marxism’s ‘Communicative Crisis'?
Mapping Debates over Leninist Print-Media Practices in the 20th Century

One attempt to redress the imbalance was to recruit ‘worker correspondents’ to try and
ensure that party publications would ‘speak’ directly to the workers themselves because it
was thought that workers would communicate more effectively with their own than party
leaders or activists could, who may not have the same intimate knowledge of local
grievances, political consciousness and language use; nevertheless, the party published
handbooks offering basic writing tips (e.g. Dunne, 1928; Workers’ Life, 1928). In the Civil
War’s aftermath, Trotsky highlighted the importance of worker correspondents’role ‘in the
raising of the cultural level’ of their own class to better understand the need to defend their
gains: ‘Worker correspondents are the closest, most direct instruments of the newly
awakened working class at the grass roots level” (Trotsky, 1973b: 162, 164). However, the
Bolsheviks were less successful in reaching out to peasants during the same period
because they apparently simply refused to read the Bolshevik press (Brooks, 2000: 7-9;
Kenez, 1985: 47-48). It is unclear how successful the introduction of ‘peasant
correspondents’ were in communicating party ideas and state policies to the rural
population, which was an important objective because the peasantry constituted an
overwhelming majority of the population and a potential threat to the Bolsheviks (Kenez,
1985: 49).

The CPGB also made effective use of worker correspondents during the 1920s. For
example, over the first two years that Workers’ Weekly was published, 1923-25, Harry
Pollitt, organized a network of worker correspondents in factories and workshops across
the UK. They provided information and stories for the Workers’ Weekly and in turn helped
to distribute it, doubling its circulation practically overnight from its precursor, The
Communist (Morgan, 1993: 33). Its successor, the Daily Worker established a network of
300 worker correspondents in the factories and workshops across the UK during WWII,
reporting on such things as production drives (Rust, 1949: 105). These networks were
important sources of information about everyday struggles in local workplaces and
neighbourhoods.

During the 1970s in the UK, with the combination of an upsurge in industrial militancy
and a growth of interest in radical politics, the SWP attempted to draw upon its supporters
and sympathizers as worker correspondents for Socialist Worker. It was thought that such
contributors would be able to increase interest in the paper and, of course, the party,
although it had limited success (Allen, 1985: 224, 228-229). Nonetheless, Socialist Worker
retains pages of short news items about local disputes across different industries to help
illustrate the widespread nature of workplace struggles.

On the one hand, the Communist movement tried to promote the use of worker-
correspondents to avoid the potential harmful effects of capitalist ideology via professional

65



66

Marxism’s ‘Communicative Crisis'?
Mapping Debates over Leninist Print-Media Practices in the 20th Century

journalism techniques and ensure that because worker-correspondents would know
‘instinctually’ what would interest other workers and write for this audience in a simple,
‘proletarian’ way, that they would have had more success in reaching out to them. On the
other hand, professional journalists, who were CP members, were frequently treated with
suspicion, and often found their suggestions ignored for fear of possible pernicious
influence on party ideology. Indeed, these professionals, no matter how proletarian their
origins, resolute their commitment and dedication to the party, and orthodox their
ideological beliefs, were also overlooked for promotion to important positions such as
editor or assistant editor of the daily newspaper. Instead, a committed party functionary or
organizer would be promoted as part of the dominant fraction or tendency within the party.

One particularly interesting example of this is the case of the ‘long-suffering’ Daily
Worker’s chief subeditor, Hutt, the CPGB’s ‘most gifted and experienced journalist’
(Morgan, 1995: 150). Hutt, who turned the Daily Worker into a disciplined, efficient
newspaper along the Fleet Street model of professionalism and won four national design
awards in the 1950s and 1960s, was passed over for both editor and deputy editor positions
on at least two occasions in the 1940s (Hutt, 1949; MacEwen, 1991: 109-110; Morgan,
1995: 150). The second time it occurred, Hutt had to be talked out of resigning (Hutt,
1949). Hutt’s letter to John Gollan, the CPGB leader, 1956-1975, after his retirement
celebration is revealing:

... I appreciated your words of tribute... particularly your emphasis on the
political, Marxist side of my character.... [T]oo many people have too long
regarded me as a ‘technical’man - in the curiously pejorative sense in which the
Party apparatus traditionally tends to use that word. (Hutt, 1966: 1).

Hutt had even pointed out several times that his ‘technical’ skills were as good as they
were because of his belief in Marxism: ‘The fact is that if I weren’t a Marxist my technical
achievements wouldn’t be half what they are’ (Hutt, 1966: 1).

At times, the contributions of professional journalists have been under the suspicion that
their skills might undermine the substance of Communist propaganda because such
techniques were utilized by the ideological state apparatuses of the capitalist system: i.e.
the media. At particular historical conjunctures, the Communist parties adopted the
approach where they would rely upon ‘worker-correspondents’ as their primary source of
reports in their newspapers. This, unfortunately, does not always appear to have been as
successful in practice as it was in theory: indeed, it was at times difficult enough to engage
party leaders, let alone cadres, in writing because it was usually seen as a secondary
activity to party-political and industrial work (e.g. Klugmann, 1960; 1973).

Despite the attempts by leading CP theorists and ideologues, such as Fogarasi and Dutt,



Marxism’s ‘Communicative Crisis'?
Mapping Debates over Leninist Print-Media Practices in the 20th Century

there really was no resolution to the tensions between ‘journalists who are Communists’
and ‘Communists who can write’ (Fogarasi, 1979: 152). The demonstration that such
professionals as Hutt were often as committed to their (orthodox) Marxism as to their
occupational skills did not seem to deter suspicions, no matter what. Clearly, one of the
problems was not always so much who was doing the writing, but how their texts were
written.

Party Prose

Even in the early part of the 20" century, leading Communists, such as Lenin and Fogarasi,
warned their followers against tendencies towards dogmatic assertions, jargon-laden
rhetoric and sloganeering, advice which, at least by the apparent necessity for its
continuous reiteration throughout the 20th century, appears to have frequently gone
unheeded (Fogarasi, 1979; Lenin cited in Hobsbawm, 1984: 9). Indeed, Marxists have also
usually denied the rhetorical nature and needs of their own proselytizing activities (Aune,
1994; Swartz, 1998). It must have been clear that there were problems with their rhetoric
and writing style because as early as 1921, leading Communists recognized the need ‘to
raise the level of intelligence and imagination of communist press writers’, while others
stressed the importance of writing clearly and ‘concretely’ in order to reach a working
class audience (Fogarasi, 1979: 153; Beauchamp, 1945; Dunne, 1928; Hutt, 1956; Trotsky,
1973a; 1973b; Workers’ Life, 1928).

The inability of Marxist publications to attract readers outside of the initiated, James Arnt
Aune suggests, is partly a result of the ‘Marxist view of language, ideology, and value in
audience-centered terms’ (Aune, 1994: 24). A product of Enlightenment thinking in its
overt belief in the ultimate triumph of reason over superstition, Marxist belief in
transparency in language is related to its political praxis: Marxism is a ‘science’ which
‘unmasks’ power and makes social relations ‘transparent’ and therefore it does not need
‘artifice’ (i.e. rhetoric) (Aune, 1994: 34). It originated with The Communist Manifesto,
Aune suggests, where metaphors of ‘secrecy/openness’ and ‘opacity/transparency’
organized ‘arguments about political strategy’, that radicalism had to be ‘manifest’, and
that it would lay ‘bare [the] social reality’ of capitalism (Aune, 1994: 34). This translated
into a belief that it is only necessary to show the working class the need for Marxism
because Marxists have assumed ‘the need for revolution’ to be ‘self-evident, without
considering that people might need to be persuaded to that belief” (Aune, 1994: 14).
However, even if Marx and other 19th century socialists believed this, it did not mean they
ignored the importance of being persuasive (e.g. McLeish, 1997; Osborne, 1998; Yelland,
1997).

The focus of Marxism on ‘revealing’ is evident in the way the CPs were convinced that
they were the only bearers of ‘objective truth’ of the ‘material reality’ of life in the

67



68

Marxism’s ‘Communicative Crisis'?
Mapping Debates over Leninist Print-Media Practices in the 20th Century

capitalist system: ‘The communist press stands on the only ground prescribed by its
ideological position: the communist press is the historical agent of truth,” although the
‘criteria of truth do not lie in individual facts but in the totality, of communist theory and
praxis’; truth is a means to ‘awakening communist consciousness’ (Fogarasi, 1979: 151).
Nevertheless, the end result was to place considerable emphasis on the ability of the
working class to recognize its own material interests ‘as soon as the subjective conditions
(ideological maturity) are present,” which would help explain the focus on ‘false
consciousness’ as an explanation for the failure of CPs to achieve greater support amongst
the working class (Fogarasi, 1979: 152).

The problem of identifying their audience(s) and addressing them in an appropriate and
persuasive manner was a major stumbling block for the Marxist Left. Fogarasi warned
against the ‘doctrinaire conception’ that the ‘communist press is written only for
communist[s]’; the different tasks of agitation and of propaganda meant distinguishing
between external and internal publics (Fogarasi, 1979: 152). Yet, that most Communist
publications were written by and for Communists is obvious in their choice of concepts,
such as ‘proletariat’ and ‘imperialism’. It is this ‘strangeness’ of Marxist discourse, in
terms of everyday language, that distances its potential audiences: its terms do not appeal
to those they are ostensibly meant to address. Many of these terms, which had a particular
resonance in their original language, such as Russian, were simply translated in a slavish
imitation of the Soviet or Chinese CPs (e.g. Burgchardt, 1980; Chairman, 1932; Protz,
1979; Williamson, 2002).

Criticisms of ‘translationese’ have been made at various times by Communist journalists
and activists (Williamson, 2002). The LCPG, for example, made it clear that they were not
against ‘difficult words’ but against the ‘semi-technical phraseology acquired from the
reading of bad translations from the Russian and German’ (Chairman, 1932: 249). ‘Third
Period’ language lacked appeal even in the early 1930s, at a time when Communist
pamphleteers’ expressed their ‘[a]cceptance of violence’ through martial language and
‘images and metaphors of natural violence - floods, storms, hurricanes, and volcanoes,’
which appeared to alienate non-Communists (Burgchardt, 1980: 379). This criticism is one
possible explanation for the limited appeal of the CP during the ‘Third Period,” which was
a time when party memberships declined dramatically: e.g. CPGB membership dropped
from its October 1926 peak of 10,730 to 2,555 members in 1930, part-way into the ‘class
against class’ line (Thompson, 1992: 218).

However, by the mid-1930s, with fascism gaining strength in Europe, leading Communists
recognized that finding ‘a common language with the broadest masses’, was not only
necessary for ‘struggling against the class enemy’, but also for ‘overcoming the isolation
of the revolutionary vanguard from the masses’: an integral part of popular front strategy



Marxism’s ‘Communicative Crisis'?
Mapping Debates over Leninist Print-Media Practices in the 20th Century

(Dimitrov, 1935). The shift in approach, where the common usage of words was adopted,
did help increase the CP’s appeal to a broader public. The Communist Party of the United
States of America’s (CPUSA) Popular Front pamphlets were more acceptable to non-party
people because they no longer targeted other working class or socialist organizations as
‘class traitors’ or ‘social fascists’ but as potential allies, and in doing so sought to appeal
to a broader audience by dispensing with some of their more apocalyptic and violent
rhetoric (Burgchardt, 1980). Communist fortunes changed with the change in policy and
their language use: by 1938, peak year for the popular front, CPGB membership reached
its greatest strength yet at 15,500 and was still rising (Thompson, 1992: 62).

In the 1980s, attempts to reach out to new social movements frequently did not work
because the militaristic language and ‘macho’ style of classical Marxism failed to appeal
to many outside the Marxist Left, such as those involved in the women’s or peace
movements (e.g. Brunt, 1987; Cockburn, 1988). Nonetheless, an argument can be made
for the appropriateness of particular word choices, violent or militaristic metaphors and
even sloganeering, particularly during times of political crisis and impending (civil) war.
For example, Lenin has argued for using violent language and militaristic metaphors as a
means to break the complacency of public discourse and to force readers and listeners to
rethink their acceptance of the status quo, such as the rule of the Tsars in Russia (Weinroth,
1996: 112).

Some terms, however, may have been too sacrosanct in the party’s ideology to be changed.
For example, at the American Writers’ Congress organized by the CPUSA in 1935,
Kenneth Burke suggested that the term ‘worker’ or ‘working class’ should be replaced
with ‘people’ to try and appeal more successfully to ordinary Americans (Burke, 1935).
Such a term, Burke argued, was necessary because it builds upon the idea of incorporating
other classes into a broad alliance with the ‘working class,” which would be a necessary
condition as capitalism underwent its crises and class conflict increased; the other option
was one which would lead to a marginalized, isolated proletariat cut off from potential
allies (Burke, 1935). He was quickly dismissed by all the other speakers at the Congress.
During the new conservative hegemony of the late 1980s, a similar suggestion was made
to the US Left to use the word ‘people’ instead of ‘workers’ to try and address a broader
public (Kazin, 1988). The choice of either term, ‘working class’ or ‘people,” reflects
differences in target audiences and the paper’s role.

It was not only that some of the terms and expressions were being translated from one
language into another, but that the younger generation of potential activists and supporters
did not have the same experience from which such language was drawn and within which
its context resonated with an earlier generation of readers and listeners. Leon Trotsky
(1923), for example, criticized the new generation of ‘writers and propagandists’ in the

69



70

Marxism’s ‘Communicative Crisis'?
Mapping Debates over Leninist Print-Media Practices in the 20th Century

1920s for not being able to write in a manner that was comprehensible to ordinary
Russians, because these young communicators drew upon ‘ready formulas, phrases,
expressions, and words’ of the Old Bolsheviks, for whom this language had meaning
because it came out of their experience. However, for the younger generation, these
phrases ‘remain almost empty sounds’ (Trotsky, 1973a: 128). The danger was that the
content and form of agitational material was outside the language and experience of both
workers and peasants. These propagandists were contributing to the ‘construction of an
almost arbitrary party language, inaccessible to almost nine-tenths not only of the peasants
but even of the workers’ (Trotsky, 1973a: 128). The distance between rhetoric and reality
in the USSR was a common criticism in the West, but it was also a lesson that Soviet
citizens learned in reading the message ‘between the lines.’

From at least the 1920s, concerns were expressed over jargon and slogans standing in for
‘a genuine Marxist standpoint and knowledge’ (Fogarasi, 1979: 152). The problem was not
just the choice of language or writing style but that the kind of writing that the Daily
Worker was producing, according to the Chairman of the LCPG, was not properly
supported or logically persuasive. ‘Pick up any issue of the Daily Worker and you find
merely mechanical statements, unsupported by evidence and improperly worked out’
(Chairman, 1932: 250). They argued for ‘abolishing the jargon which renders the Daily
Worker almost incomprehensible to the reader who has not “learned the language”,’
because it assumes ‘too much knowledge on the part of the reader’ and is an indication of

the writer’s lack of technical ability and knowledge (Chairman, 1932: 249).

There was a recognition for different levels of writing depending upon the topic’s
complexity. ‘Lately the demand is often heard that writing be such that all readers can
understand everything which is not identical with the demand for clearer, simpler, more
understandable writing’ (Fogarasi, 1979: 152). An accessible style was dependent upon the
complexity of the subject matter itself: Marx’s Capital could not have been made more
accessible in the vernacular (Trotsky, 1973b: 168-169).

This point has been reiterated at different times during the 20th century (e.g. Fogarasi,
1979; Lenin, 1970). The continual stress on the need to write simply, clearly and
‘concretely’ was advice that was continually reiterated for the benefit of all. Not that
writing simply was necessarily easy: ‘What the Daily Worker should learn, and what the
workers appreciate, is plain English. And, believe me, the writing of plain English requires
stern training’ (Chairman, 1932: 249, original emphasis). Trotsky also emphasized this
point:



Marxism’s ‘Communicative Crisis'?
Mapping Debates over Leninist Print-Media Practices in the 20th Century

It is not such a simple thing at all to write simply. ‘Simplicity’ alone is totally
inadequate. One needs ability; one needs proficiency. It is necessary to cultivate
your manner of exposition, your style. This is work; this is a task; this means
studying (Trotsky, 1973b: 165).

Similar advice to eschew jargon and write simply was given to both worker
correspondents and party journalists. During its first years, the Daily Worker was seen as
essentially - and not flatteringly - by many of its own journalists as a ‘propaganda sheet’
(Morgan 1995: 149). Despite the admonitions from people like Dutt, who saw any form of
bourgeois journalism as weakening the Communist politics and values of the paper, the
Daily Worker followed a gradual, but consistent lightening of its tone during the 1930s
(Morgan 1995: 146-147).

However, it was often during times of change that the daily or weekly paper became the
focus for debate about how the press should address their potential audience(s) and who
they should target. For example, after the Morning Star’s circulation began to decline
steadily after 1974, CPGB members began to raise questions about its content, format,
layout and writing style. During the 1977 National Congress, the leadership was forced to
accept a motion criticizing the Morning Star, one of only two ever defeats of party leaders
in the CPGB’s history to that date, and established a committee to investigate (Andrews,
1995; Morgan, 1995). The committee’s 1978 report criticized its writing style for a prosaic
and boring rendition of news, commentary, culture and sports (Sub-Committee on the
Morning Star, 1978).

With communication a key part of building a revolutionary party and movement, it should
be of little surprise that the problems with Communist journalism’s rhetoric and writing
style became part of the crisis of 1956, as it had allowed the Communists to shut out
uncomfortable realities and ignore problems with party organization and policies.
Communists complained that the party used language in a ‘ritualistic, pseudoscientific
style of writing and speaking,” which could be used as a ‘shield against emotion and
uncertainty’, by pigeonholing anything seen as ‘threatening’ so that it could be ignored
(Isserman, 1987: 18). Chick Mason, contrasting the post-1945 isolation of the party with
its position during the Popular Front era, pointed out that in the late 1930s the CPUSA had
‘begun to speak a language that could be understood, at least by us [and] that could almost
be understood by millions of Americans’ (cited in Isserman, 1987: 21). Another critic,
Jessica Mitford, composed a guide to Marxist-Leninist language usage,
‘Lifeitselfmanship,” in which she parodied the CPUSA’s use of jargon (it actually received
favourable mention in the party press) (Mitford, 1977: 269-274, 323-333).

Despite important, useful and practical suggestions on their own communicative practices,
it appears that during periods of crisis, such as 1928-34 and 1956, Marxists frequently

71



72

Marxism’s ‘Communicative Crisis'?
Mapping Debates over Leninist Print-Media Practices in the 20th Century

ignored these criticisms and, instead, substituted an appeal to Marxist-Leninist ideology
through the appropriate phraseology, the ‘correct’ interpretation of events, or ‘the party
line’ as solutions to their communicative problems. This criticism of the language and
writing style is not necessarily one of tactics or objectives of the parties, nor the validity
of particular ideologies or political strategies. It is, however, an ongoing criticism of a
failure to address and resolve communicating effectively with the intended audience.

Conclusion

This essay mapped out a selection of key debates in the ‘communicative crisis’ of Marxism
during the 20th century, primarily from the UK, which highlight ongoing disputes over the
role and target audience(s) of the party paper, whether professionals or proletarians should
write for it, and the paper’s language and writing style. It reiterated the importance of
print-media practices in their constitutive role in the Communist party and in the Leninist
conceptualization of the party paper as the ‘collective organizer’ of the working class. This
mapping exercise also highlights an overlap between debates about paper, professionalism
and prose, and periods of political-ideological crisis or industrial unrest. Although this
essay does not attempt to offer any assessment of the direct impact of print communicative
practices on the political effectiveness and success or failure of Marxist organizations
beyond some circulation figures, it does suggest that there is a need to recognize their
importance in the success or failure of Marxist ideas and political organizations. Leading
Communists, such as Fogarasi, Trotsky and Dimitrov, however, have recognized the
importance of these practices when, for example, they have exhorted their comrades to
write in a more accessible style or to adopt a ‘common language’ to reach the working
class. While debates over adopting aspects of capitalist journalism remain fundamentally
unresolved, it does suggest that the general trend of increased circulation and influence
was in part at least a result of a turn to a more professional outlook and popular style,
though professionals, such as Hutt, could be as orthodox in their beliefs as they were
professional in their work (e.g. Hubert, 1988; MacEwen, 1991: 186-187; Morgan, 1995:
150-151).



Marxism’s ‘Communicative Crisis'?
Mapping Debates over Leninist Print-Media Practices in the 20th Century

REFERENCES

Allen, P. 1985. “Socialist Worker: Paper With a Purpose.” Media, Culture and Society,
Vol.7, pp. 205-232.

Andrews, G. 1995. ““Young Turks and Old Guard’: Intellectuals and the Communist Party
Leadership in the 1970s.” In Opening the Books: Essays on the Social and
Cultural History of the British Communist Party. G. Andrews, N. Fishman and
K. Morgan (eds.). London: Pluto, pp. 225-250.

Atton, C. 2002. Alternative Media. London: Sage.

Aune, J. A. 1994. Rhetoric and Marxism. Boulder: Westview Press.

Bambery, C. 1996. The Case for the Socialist Newspaper. London: SWP.

Beauchamp, K. (ed.). 1945. Plan Your Publicity: A Handbook for Communist Candidates
and Branch Officers. London: CPGB.

Brooks, J. 2000. Thank You, Comrade Stalin! Soviet Public Culture from Revolution to
Cold War. Princeton, NJ: Princeton University Press.

Brunt, R. 1987. “The Left’s Hallelujah Chorus.” Marxism Today, Vol.31, No.12,
pp- 32-35.

Burgchardt, C. 1980. “Two Faces of American Communism: Pamphlet Rhetoric of the
Third Period and the Popular Front.” Quarterly Journal of Speech, Vol.66, pp.
375-391.

Burke, K. 1935. “Revolutionary Symbolism in America.” In American Writers’ Congress.
H. Hart (ed.). New York: International Publishers, pp. 87-94.

Chairman, London Communist Print Group. 1932. “A Popular Workers’ Newspaper.” The
Communist Review, Vol.4, No.5, pp. 245-250.

Clark, R. & R. Ivanic. 1997. The Politics of Writing. London and New York: Routledge.
Cockburn, C. 1988. “Macho Men of the Left.” Marxism Today, Vol.32, No.4, pp. 18-23.

Cohen, J. 1932. “Critical Thoughts on our Agitation and Propaganda.” The Communist
Review, Vol.4, No.6, pp. 292-297.

73



74

Marxism’s ‘Communicative Crisis'?
Mapping Debates over Leninist Print-Media Practices in the 20th Century

Communist International. 1979. “Thesis on the Organization and Structure of the
Communist Parties.” In Communication and Class Struggle: Volume 1:
Capitalism, Imperialism. A. Mattelart and S. Siegelaub (eds.). New York:
IMMRC/International General, pp. 149-152. First published in 1921.

Dimitrov, G. 1935. “The Fascist Offensive and the Tasks of the Communist International
in the Struggle of the Working Class Against Fascism.” Speech at the VII World
Congress of the Communist International, 2 August 1935.
(<http://csf.colorado.edu/psn/marx/Other/Dimitrov/1935-rep.htm> accessed
20 January 2004).

Downing, J. 1984. Radical Media. Boston: South End Press.

Downing, J. 2001. Radical Media: Rebellious Communication and Social Movements.
With T.V. Ford, G. Gil and L. Stein. Thousand Oaks: Sage. Revised edition.

Dunne, W. F. 1928. Worker Correspondents. Chicago: CPUSA.

Dutt, R. P. 1932. “Bourgeois Journalism and Our Press.” The Communist Review, Vol.4,
No.7, pp. 325-331.

Dutt, R. P. 1929. “Towards the Workers’ Daily.” The Communist Review, Vol.1, No.12, pp.
628-643.

Fogarasi, A. 1979. “The Tasks of the Communist Press.” In Communication and Class
Struggle: Volume 1: Capitalism, Imperialism. A. Mattelart and S. Siegelaub
(eds.). New York: IMMRC/International General, pp. 149-152. First published
in 1921.

Harman, C. 1984. “The Revolutionary Press.” International Socialism, Series 2, No. 24,
pp- 3-44.

Hobsbawm, E. 1984. “Labour: Rump or Rebirth?” Marxism Today, Vol.28, No.3, pp 8-12.

Hubert, P. J. 1988. On Party and Propaganda in the Newspapers of the Left. Unpublished
Ph.D. Dissertation. University of Leeds.

Hudson, Jr., H. D. 2004. “Bridging the Russian Cultural Gap: Language and Culture Wars
in the Creation of a Soviet Peasant Press.” American Journalism, Vol.21, No.1,
pp. 13-36.



Marxism’s ‘Communicative Crisis'?
Mapping Debates over Leninist Print-Media Practices in the 20th Century

Hutt, G. A. 1966. Letter to John Gollan. Typescript, 5 June. George Allen Hutt Papers,
Cambridge University Library.

Hutt, G. A. 1956. “The Daily Worker: Its Policy and Content”. Typescript memo, July.
George Allen Hutt Papers, Cambridge University Library.

Hutt, G. A. 1949. Resignation Letter [not submitted]. Typescript, 14 February. George
Allen Hutt Papers, Cambridge University Library.

Isserman, M. 1987. If I Had a Hammer: The Death of the Old Left and the Birth of the
New Left. New York: Basic Books.

Kazin, M. 1988. “A People Not a Class: Rethinking the Political Language of the Modern
US Labor Movement.” In The Year Left: Volume 3; Reshaping the US Left. M.
Davis and M. Sprinker (eds.). New York: Verso, pp. 257-286.

Kenez, P. 1985. The Birth of the Propaganda State: Soviet Methods of Mass Mobilization,
1971-1929. Cambridge: Cambridge University Press.

Khiabany, G. 2000. “Red Pepper: A New Model for the Alternative Press?” Media,
Culture and Society, Vol.22, pp. 447-464.

Klugmann, J. 1960. Proposals for the Development of Marxism Today. Marxism Today
Editorial Board Minutes. Communist Party of Great Britain Archives.

Klugmann, J. 1973. Marxism Today: Background Notes. Political Committee Minutes, 12
June. Communist Party of Great Britain Archives.

Landry, C., Morley, D. Southwood, R. & P. Wright. 1985. What a Way to Run a Railroad.:
An Analysis of Radical Failure. London: Comedia.

Lenin, V. I. 1970. ‘Left-Wing’ Communism, An Infantile Disorder. Peking: Foreign
Languages Press. First published in 1920.

MacEwen, M. 1991. The Greening of a Red. London: Pluto Press.

Macfarlane, L. J. 1966. The British Communist Party: Its Origin and Development Until
1929. London: MacGibbon and Kee.

Mattelart, A. & S. Siegelaub (eds.). 1979. Communication and Class Struggle: Volume 1,
Capitalism, Imperialism. New York: IMMRC/International General.

75



76

Marxism’s ‘Communicative Crisis'?
Mapping Debates over Leninist Print-Media Practices in the 20th Century

Mattelart, A. & S. Siegelaub (eds.). 1983. Communication and Class Struggle: Volume 2,
Liberation, Socialism. New York: IMMRC/International General.

McLeish, A. 1997. “The Rhetoric of the Communist Manifesto.” Studies in Marxism,
No.4, pp. 59-78.

Mitford, J. 1977. A Fine Old Conflict. New York: Alfred A. Knopf.

Morgan, K. 1995. “The Communist Party and the Daily Worker 1930-56.” In Opening the
Books: Essays on the Social and Cultural History of the British Communist
Party. G. Andrews, N. Fishman and K. Morgan (eds.). London: Pluto, pp.
142-159.

Morgan, K. 1993. Harry Pollitt. Manchester and New York: Manchester University Press.

Osborne, P. 1998. “Remember the Future? The Communist Manifesto as Historical and
Cultural Form.” Socialist Register 1998, pp. 190-204.

Pimlott, H. 2004. “From the Margins to the Mainstream: The Promotion and Distribution
of Marxism Today.” Journalism: Theory, Practice and Criticism, Vol.5, No.2,
pp- 203-226.

Pimlott, H. 2000. From the Margins to the Mainstream: A Case Study of the
Transformation of Marxism Today. Unpublished Ph.D. Dissertation.
University of London.

Protz, R. 1979. “Their Papers and Ours.” In Media, Politics and Culture: A Socialist View.
C. Gardner (ed.). Basingstoke: Macmillan, pp. 88-94.

Richards, H. 1997. The Bloody Circus: The Daily Herald and the Left. London: Pluto
Press.

Rust, W. 1949. The Story of the Daily Worker. Edited and completed by Allen Hutt.
London: People’s Press Printing Society.

Small, C. 1982. The Printed Word: An Instrument of Popularity. Aberdeen: Aberdeen
University Press.

Socialist Workers Party (ed.). 2002. Socialist Worker: Fighting to the Change the World.
London: SWP.



Marxism’s ‘Communicative Crisis'?
Mapping Debates over Leninist Print-Media Practices in the 20th Century

Sparks, C. 1985. “The Working-Class Press: Radical and Revolutionary Alternatives.”
Media, Culture and Society, Vol. 7, pp. 133-146.

Sub-Committee on the Morning Star, Executive Committee. 1978. Report on the Morning
Star. London: CPGB.

Swartz, O. 1998. Language and Socialism. Aldershot: Ashgate Publishing.

Thompson, W. 1992. The Good Old Cause: British Communism, 1920-1991. London:
Pluto.

Trotsky, L. 1973a. “The Newspaper and Its Readers.” In Problems of Everyday Life, New
York: Pathfinder Press, pp. 120-128. Translated by I. Fraser. First published in
1923.

Trotsky, L. 1973b. “The Cultural Role of the Worker Correspondent.” In Problems of

Everyday Life, New York: Pathfinder Press, pp162-183. Translated by M. Vogt.
First published in 1924.

Weinroth, M. 1996. Reclaiming William Morris: Englishness, Sublimity and the Rhetoric
of Dissent. Montreal and Kingston: McGill-Queen’s University Press.

Williamson, O. 2002.  Contemporary American Orthodox Marxist Rhetoric.
(<http://utminers.utep.edu/omwilliamson/thesisthesis.doc> Accessed 21
January 2004.).

Workers’ Life. 1928. The Worker Correspondent. London: CPGB.

Yelland, C. 1997. “The Communist Manifesto: A Linguistic Approach.” Studies in
Marxism, No.4, pp. 47-58.

77



